Növekedési hackerként folyamatosan keressük a következő nagy platformokat, így korán léphetünk, erős jelenlétet teremthetünk és végül termékünk motorjaként használhatjuk.
Egy megalapozott közösség felhasználása saját növekedéshez az egyik legrégebbi növekedési hack. Ezt “Piggybacking”-nek hívjuk: az Airbnb a Craigslisttel, az Instagram a Facebookkal és a PayPal az eBayel tette ezt.
Akkoriban még könnyebb volt elvégezni, mert a Craigslist, a Facebook és az eBay viszonylag új volt. De egy jó ideje a megfelelő csatornák megjelenése lelassult.
Ennek az aszálynak vége lehet a niche-közösségek növekvése miatt. A niche-közösségek térnyerése pár évvel ezelőtt kezdődött. Most érnek be, ami növekedési csatornákként nagyon érdekessé teszi őket.
A Slack csatornák, a Facebook-csoportok, a Subreddits és az internetes fórumok a leggyakoribb platformok a niche-közösségek számára. Számos módot kínálnak a saját termék növekedésének fellendítésére.
Korábban már írtam az online közösségek növekedési erejéről. Ebben a cikkben mélyebben foglalkozunk azzal, hogy miért buknak meg a nagy közösségek, miért győznek a kicsik és hogyan lehet kihasználni a niche-közösségeket a Growth Hacking számára.
Miért buknak el a nagy közösségek?
Öt fő oka van az elméletnek. Mielőtt azonban belevágnánk, meg kell határoznunk a “kudarcot”: a Facebook, a Twitter, az Instagram, a Snapchat és a Co nem vállalatként, hanem az elkötelezettség szempontjából bukik meg.
2017 második negyedévében a Facebook elérte a 2 milliárd, az Instagram pedig a havi 800 millió aktív felhasználót! [***]
Ez az első ok: a nagyok túl nagyok lettek. Annyi felhasználójuk van, hogy a tartalmat algoritmusokkal kell szűrni:
Az Instagram bejegyzések 70% -a nem látható. [*]
2016-ban az organikus elérhetőség a Facebookon 52% -kal csökkent.[*] 2017-ben további 20% -kal csökkent! [*]
A kevesebb elérés kevesebb megtérülést eredményez a marketing kampányokból, ami nagyon vonzóvá teszi a marketingszakemberek számára az (organikus) közösségi médiába való befektetést.
Cserébe a közösségi hálózatok fizetett hirdetése drágább lett, és az ár folyamatosan emelkedik. Előfordulhat, hogy a nagy közösségi hálózatokon továbbra is alacsonynak számít a figyelem, de a magasabb hirdetési költségek és az alacsonyabb organikus elérés túl magasra teszi a mércét ahhoz, hogy a fiatal startupok növekedési csatornákként használják őket. Ez a második ok: a nagyok egyre vonzóbbá válnak a marketingesek számára.
Ez a tendencia nem lenne lehetséges, ha a “nagyok” nem lennének monopóliumok. [*] A Facebook vagy lemásolja a versenytársait, pl. #Snapchat, vagy megszerzi őket #tbh. Ez teljes szabadságot ad nekik a saját platformjuk felett.
A harmadik ok az, hogy a nagy közösségi hálózatok “mindenki számára” szólnak – ezért nagyok. Hátránya, hogy a beszélgetések és a tartalom nem összpontosul. A Facebook legnépszerűbb tartalma a “Despacitótól” az ISIS ellen vonuló muszlimokról szóló cikkekig terjed.
Még a LinkedIn-en is, amelyet szintén az egyik nagynak tartok, sok más témát is megvitatnak az emberek, a “karrier” mellett.
A marketingszakemberek számára a kihívás a beszélgetés irányítása, amikor mindent megbeszélnek. Lehetséges néhány témában, de nem minden esetben. Ennélfogva a kampányokban egyre nehezebb “vírusossá” válni a nagy közösségekben, hacsak nem hoz létre olyan dolgot, amely mindenki számára vonzó. Negyedszer: Nagyon zajos lett. Mi, marketingesek, túl nagy ~ gagyi ~ nem vonzó tartalommal töltöttük túl a nagyokat. Ennek eredményeként a felhasználók egyre jobban ismerik a marketing tartalmakat (és a hirdetéseket). Ezért is olyan nagy a befolyásoló marketing jelenleg: natívabb, hitelesebb.
Az ötödik ok az, hogy a felhasználókat bosszantják a push értesítések. [*] A nagyok folyamatosan nyomulnak, és ez kikapcsolja az embereket – szó szerint. Valaki emlékszik arra, hogy a Facebook bosszantott minket a Messenger alkalmazás telepítésével? Ha növekedési stratégiája a megtartás növelése push értesítésekkel, akkor rosszul fog járni.
A felhasználók számára a nagyok túlságosan zsúfoltak és invazívak lettek. A marketingszakemberek számára már nem nyújtanak elegendő elérhetőséget, elkötelezettséget és “viralitást”.
Miért állnak nyerésre a niche-közösségek?
Nyilvánvalóan, a niche-közösségek helyrehozzák, amit a nagyok rosszul csinálnak:
- Egy témára koncentrálnak
- Jobban kapcsolódnak az emberekkel
- Kevésbé zajosak és túlzsúfoltak
- Kevésbé invazívak
- Kevésbé versenyszelleműek
De nem csak ezek a fő okok: a felhasználók szenvedélyesebbek a niche-közösségekben, mivel egy témára összpontosítanak. Csatlakozhat egy nagy közösséghez, mert mindenki más is belépett, és részt akar venni a fecsegésben, de azért csatlakozik egy kis közösséghez, mert rajong valamiért.
Ahogy Clay Shirky írja “Itt jön mindenki” című könyvében, “ami ezeket a közösségeket összekapcsolja, az valaminek a “szeretete”, amit azok a tagok is bizonyítanak, akik minden erőfeszítést megtesznek, hogy bármilyen pénzügyi érdek nélkül segítsenek.”
Az Untappd felhasználói szenvedélyesen rajonganak a sörért (németként ezt szimpatizálom).
A Goodreads-on szenvedélyesen rajonganak a Könyvek iránt.
Az emberek a Dribbble-n szenvedélyesen rajonganak a tervezésért.
Ez a szenvedély mélyen az evolúcióban gyökerezik: Az emberek azért gyarapodtak, mert törzsekbe gyűltek össze. Azért keresünk kommunikációt “hozzánk hasonló emberekkel”, mert törzshöz tartozásra törekszünk. Ezért szenvedélyesebbek vagyunk, amikor “törzsünkben” élő emberekkel beszélgetünk, mint amikor “mindenkivel”.
Ez a belső hajtóerő nyitja meg a kaput a piaci kampányok részvételének fokozottabb elkötelezettségéhez a niche-közösségekben. Valójában “megérintheti” az embereket egy jó kampánnyal, amely egy olyan témához szól, amelyért rajonganak. A nagy közösségi hálózatokon ezt sokkal nehezebb megtenni, annak ellenére, hogy szorosan megcélozhatja az embereket (a megoldásról a következő fejezetben beszélünk).
Törzsi természetünk másik eredménye a magasabb hűség a niche-közösségek iránt. A felhasználók kapcsolata a témával megerősíti a kapcsolatukat azzal a platformmal, amelyen beszélgetnek egymással. Ha egy márkának sikerül behatolnia egy niche.közösségbe, nagyon hűséges közönséget tud létrehozni.
Egyes márkák sikeresen létrehoztak niche-közösségeket, mert megértik ezeket az előnyöket:
- A Hubspot 2013-ban megvásárolta az Inbound.org nevű bejövő marketing közösséget.
- Az Autodesk 2011-ben vásárolta meg az instructables.com nevű gyártók közösségét.
- A Fandango 2016-ban megvásárolta a Flixster és a Rotten Tomatoes filmértékelő közösségeket.
Hogyan lehet felhasználni egy közösséget a növekedéshez?
Négy különböző módon lehet felhasználni a niche-közösségeket a növekedéshez:
1) Szerezze meg a közösséget
Nagyon egyenes, de hatékony.
Gary Vaynerchuk 2007-ben megvásárolta a Cork’d borközösséget vállalkozásának bővítése érdekében (Borkönyvtár). Annak ellenére, hogy Cork’d négy évvel később bezárta az üzletet, mindannyian ismerjük annak történetét, hogy Gary hogyan növelte a Borkönyvtárat 3-ról 60 millió dollárra. [*, **]
Az Amazon ugyanezt tette a Goodreads, a könyvolvasók közösségével és a Twitch, a játékosok közösségével. Utóbbiért a nagy A egymilliárd dollárt tett le az asztalra.
2) Használja a „Piggyback” alkalmazását egy másik platformon
A cikk elején megemlítettem, hogy a jól ismert startupok hogyan használták fel a meglévő közösségeket a növekedéshez korai napjaikban (más néven (Piggybacking).
A piggybacking taktikának van egy spektruma: Az agresszívebb oldalon a hozzászólásokat automatikusan közzéteszik más közösségekben, például az Airbnb a Craigslisten. Kombinálja az ellátás és az igények kielégítésének folyamatát azzal, hogy jobb eladásokkal rendelkező közvetítővé válik. [*] A platform elérhetősége növekszik, ha a tartalmat egy másik platformra teszik közzé. A spektrum passzív oldalán egy meglévő közösség részévé válik. Ha elegendő expozíciót kap, kezdje el lassan népszerűsíteni saját termékét/platformját.
A passzív piggybacking kevésbé tolakodó, de több időt igényel. Az agresszív piggybacking gyorsabb eredményekhez vezet, de nagyon rosszul is elsülhet. Példa a túlzásba a Glide, egy videocsevegő alkalmazás, amely a felhasználók telefonkönyvét használta fel automatikus üzenetek küldésére.[*]
A közösség növekedéshez való felhasználása nem jelenti annak kiaknázását és helyettesítését. A legokosabb út az, ha egy kiegészítő közösséget keres a platformjához/termékéhez, amelyre épít.
A Piggybacking másik formája, hogy lehetőséget kínálj arra, hogy tartalmát a platformjáról egy másik platformra kevésbé invazív módon ossza meg, pl. egy gomb hozzáadásával a tartalmához, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megosszák azt bizonyos Subreddits vagy Facebook csoportokkal. Így a felhasználók megoszthatják hasonló gondolkodásúakkal véleményüket, ami javítja a tartalom elérését és elkötelezettségét.
3) “Használja a “Beültetés és Terjesztés” taktikát a niche-közösségek számára
A „beültetés és terjesztés” egy olyan növekedési hack, amely abból áll, hogy felhasználóit egy másik platformra küldi (beülteti), hogy ott reklámozza (terjessze) a termékét.
Ne féljen attól, hogy felhasználói áttérnek a másik platformra. A legtöbb ember manapság több közösségi háló és közösség része, nem csak egyé. A felhasználóknak hasonló platformot mutat, nem pedig versenytársat. Ez hozzáadott értéket teremt és egyúttal lehetővé teszi a jelenlét felépítését ezen a platformon.
Tehát tegyük fel, hogy elad egy SaaS-terméket, és 500 felhasználóval rendelkező Slack csatornája van a “csapat termelékenysége” témakörben. Valamikor a Slack csatornán hirdet egy Subreddit-et a “csapatkommunikáció” témáról, amely a “csapattermelékenység” altémája. Ez egy kiegészítő téma, nem pedig pótló. Mivel népszerűsíti az Subreddit szoftvert, előfordulhat, hogy egyes felhasználói feliratkoznak rá.
Ezután folytathatja a blog tartalmának megosztását az adott Subreddit-en. Azok a Subreddit tagok, akik a Slack csatornájáról jöttek, támogatják ezt, ami nagyobb figyelmet fog fordítani a többi Reddit tagra. Ez lehetővé teszi, hogy megsokszorozza az elérését. Ez csak egy példa ennek a taktikának a sokféle használatára.
A “terjedés” része szervesen történik: Amikor az emberek szenvedélyesek valami iránt, akkor beszélnek róla. Szóval, csak idő kérdése, amíg a szószólói megemlítik az Ön termékét és hitelesen terjesztik. A csoportdinamika és a társadalmi bizonyítás nagyon erős!
Segíthet egy kicsit a második lépésben azáltal, hogy “felpörgeti a webet” a platform körül, amelyen Piggyback van. Győzze meg a befolyásos felhasználókat, hogy szerezzenek társadalmi jóváhagyást terméke és felhasználói számára. Kérje meg őket, hogy kezdjenek beszélni a termékéről, vagy csatlakozzanak egy márkáját népszerűsítő beszélgetéshez.
4) Hirdessen a platformon
Már említettem az utolsó bekezdésben, de szeretnék egy kicsit elmélyülni: a niche-közösségen belüli reklámozás sokkal gyümölcsözőbb, mint a nagy platformokon. Ez olcsóbb és célzottabb. Az egyetlen hátrány, hogy előfordulhat, hogy nem ugyanazokat az elemzéseket kapja, mint egy olyan nagy közösségi hálózaton, mint a Facebook, és minden platformon külön kell kezelnie a hirdetéseket.
A Reddit-en konkrét Subreddits-eket célozhat meg.
A legtöbb internetes fórumon hirdetéseket futtathat:
A Goodreads-en például hirdetéseket jeleníthet meg, népszerűsítheti könyvét, vagy ajándékozhat.
A Dribbble-en tervezők és kreatív emberek millióit érheti el hirdetésekkel.
Természetesen a Slack nem nyújt hirdetést, és a Facebookon nem célozhat meg csoportokat.
Igen, a Facebookon a hirdetések célzása nagyon kifinomult és szegmentált, de nem hirdethet zárt környezetben, mint egy internetes fórumon.
Még két dolgot érdemes szem előtt tartani, ha niche-közösségekben hirdetünk: Először is szabja testre hirdetéseit a közösségnek a kattintások számának növelése érdekében! Az Eat24 ezt remekül csinálta egy felnőtt oldalon. [*] Másodszor, győződjön meg arról, hogy webanalitikája olyan embereket fog meg, akik rákattintanak a hirdetésekre a megtérülés megfelelő kiszámításához.
Keresse meg a megfelelő közösséget, ahol tovább fejlődhet
A niche-közösségek növekedéshez való kiaknázásának lehetőségei hatalmasak. A nagy társadalmi hálózatokkal szembeni növekvő elégedetlenség kisebb közösségekbe tereli az embereket. Ennek a tendenciának minden Növekedési Hacker radaron meg kell jelennie.
Ha már létrehozott közösséget választott, ne éljen vissza agresszívan. Ehelyett váljon annak részévé, megmutatva a tagoknak a termék értékét és bevonzva több márkavédőt. A hitelesség itt nagyon fontos. A „passzív piggybacking” alternatívája lehet a közösség ajánlata vagy a közösségben történő reklámozás.
A közösségek 70%-a kudarcra van ítélve. [*] A legnagyobb közösségi gyilkosok az elavult tartalom, az alacsony elkötelezettség és a más tagokkal való kapcsolatok kiépítésének hiánya. Ha idővel lelassul, a közösség életciklusának végén járhat.
Tehát, mielőtt kiválasztaná a növekedéshez szükséges közösséget, győződjön meg arról, hogy annak tagjai aktívak.
UI: Kedvenc niche-közösségem a “Stache Passions”, egy bajuszos férfiak társkereső hálózata.
Want to start a niche community?
<br> No problem! With LiveAgent you have the ability to create customer portals filled with community forums. Empower your customers to share their ideas, suggestions, and opinions today.
Ossza meg ezt a cikket
Növelje a kapcsolatot a LiveAgent-tel
Fedezze fel, hogyan növelheti vásárlói kapcsolatát a LiveAgent segítségével! A testre szabott, többcsatornás ügyfélszolgálat révén javíthatja vásárlói élményét és versenyelőnyre tehet szert. Kezdjen ingyenes próbaverzióval, és hagyja, hogy ügyfelei minden interakció során nagyszerű érzésekkel távozzanak. Látogasson el most, és tudjon meg többet a vásárlói kapcsolati stratégiákról!
Ügyfélszolgálati szoftver nagyvállalatoknak
Csatlakozzon a LiveAgent-hez, a 2020 legjobbra értékelt ügyfélszolgálati szoftveréhez, és növelje nagyvállalata sikerét! Kiemelkedő ügyfélélményt nyújtson több csatornán, és optimalizálja erőforrásait a valós idejű gépelési nézet és proaktív chat meghívások segítségével. Próbálja ki ingyen, bankkártya nélkül!