Key takeaways
Pros
- Ingyenes
- Nyílt forráskód
Cons
- A fő funkciók nem működnek
- Zavaros felület
- Bonyolult beállítás
- Többnyire nem működőképes minden tekintetben
Az Ekiga egy nyílt forráskódú softphone, amelynek nagy szüksége van frissítésre. A telepítés, a megvalósítás és a felhasználói élmény sok kívánnivalót hagy maga után. Soha nem tudtam a főbb funkciókat megfelelően működtetni külső VoIP szolgáltatónál. Bár ez a softphone-alkalmazás nem újdonság a piacon, és sok felhasználó szereti helyi hálózati hívásoknál, minden más típusú hívásnál teljesen elavult. Van néhány elkerülhetetlen tényező, amelyek arra a következtetésre vezetnek, hogy a vállalkozásoknak és magánszemélyeknek máshol kell keresniük dedikált softphone-jukat.
Ekiga telepítése és kivitelezése
A telepítési folyamat elég egyszerű, így egyszerűen átkattinthat rajta, vagy szánhat rá egy pillanatot, és végignézhet néhány további konfigurációs lehetőséget. Akárhogy is, néhány perc alatt elkészül a telepítéssel.
Ami először kellemesen meglepett, az az volt, hogy az Ekiga rendelkezik egy indítási útmutatóval, amely az alkalmazás első indításával együtt indul el. Nem minden ingyenes softphone szoftver kínál praktikus asszisztenst az első beállítás során. Ez a meglepetés azonban kellemetlennek bizonyult, miután elkezdtem a beállítást.
Az asszisztens tartalmaz néhány magyarázatot, majd egy átugorható regisztrációt az Ekiga SIP szolgáltatáshoz. Az egyik első lépés azt mondta, hogy a következő részben bármelyik SIP-szolgáltatásból megadhatom a SIP-fiókom adatait. Ezután a következő rész azt írja ki, hogy csak egy Ekiga SIP-fiókot tudok megadni anélkül, hogy megadhatom az adataimat más SIP-szolgáltatóktól. Megpróbáltam regisztrálni az Ekiga fiókomat, de a webhely nem volt elérhető.
Ezt a lépést teljesen kihagytam, és szerencsére később közvetlenül az alkalmazásban is hozzáadhatja SIP-fiókját anélkül, hogy útmutatóra lenne szüksége. Nem sokkal ezután újabb regisztrációs üzenet jelent meg, ezúttal az Ekiga call out szolgáltatáshoz. Ez a regisztrációs webhely ismét elérhetetlen volt. Nem vagyok biztos benne, hogy ezek a webhelyhivatkozások hibásak voltak-e, vagy egyszerűen nem működik a szolgáltatás, mivel nem találtam több információt az interneten.
A következő telepítési lépések lehetővé teszik a csatlakozás típusának, az audioeszközöknek és a videobemenetnek a beállítását. Ennyi volt. Sokkal többet vártam ettől a beállítási útmutatótól, mivel inkább zavart, mintsem tájékozotatott. A SIP-fiók végleges hozzáadásához kattintson a Szerkesztés > Fiókok elemre, majd az új ablakban kattintson ismét a Fiók elemre. Itt adhatja hozzá SIP-vagy H.323 fiókját.
Ha úgy gondolja, hogy a problémák itt véget érnek, el kell keserítsem. Az új ablak, ahol ténylegesen hozzáad egy fiókot, megtévesztő elnevezésű mezőket tartalmaz, és ennek az egyszerű folyamatnak a befejezéséhez az alkalmazás Súgó részét kellett keresnem. Az alkalmazás regisztrálta a fiókomat, de egyáltalán nem tudtam hívást kezdeményezni. A súgó opció elvezetett az egyik legalapvetőbb súgó útmutatóhoz, amelyet valaha láttam. Soha nem kaptam rálátást arra, hogy mit csináltam rosszul a beállítás során.
Soha nem futott a hívás vagy az üzenetküldés a VoIP szolgáltatói számmal (a Zadarmát a LiveAgenttel használtam). Nem ez volt az első softphone beállításom, és ritkán ütközöm ennyi problémába a megvalósítás során, így bátran kijelenthetem, hogy ennek az alkalmazásnak nagy szüksége van frissítésre, hogy újra működjön.
Ekiga funkciók és felhasználói élmény
Az Ekiga alkalmazás felülete nem túl jó, és ez magában foglalja az alkalmazás dizájnját és megjelenését egyaránt. Egy elavult látványterv nem lenne olyan nagy probléma, ha funkcionális lenne és könnyen eligazodna, de ez nem így van. A kezelőfelület a legjobb esetben is zavaró, ami sokat elárul egy olyan alkalmazásról, amely nagyon kevés funkcióval rendelkezik, ezért használatának egyszerűnek kell lennie. Az alkalmazás szinte minden alkalommal új ablakot nyit meg, amikor egy gombra kattint, és a legtöbb ablak nem is méreteződik megfelelően (Windows 10-en tesztelve).
Néha az Ekiga alkalmazás bizonyos ablakai a képernyőn maradnak, ha egy másik alkalmazásra kattint, és amikor vissza szeretne térni az Ekiga-hoz, kifejezetten ki kell választania egyet a számos nyitott ablak közül, hogy oda jusson, ahová szeretne. Az alkalmazás általánosságban idegesítőnek és frusztrálónak tűnik a használat során.
A legtöbb beállítás zavaró a navigálásban és a megértésben, és rendszeresen voltak gondjaim a beállításokkal. A hívásaim nem kapcsolódtak össze az elején rossz beállítások miatt, és nem volt magyarázat arra, hogy miért. Az új SIP-fiókok regisztrálása nem teszi lehetővé őket annak ellenére, hogy az alkalmazás jelezte, hogy csatlakoztatva vannak. Soha nem tapasztaltam ilyen jellegű problémákat semmilyen más softphone szoftverrel.
Most maga az interfész meglehetősen egyszerű, és az alapvető funkciók az elvárásoknak megfelelően működnek. A főképernyőn négy gomb található, amelyek a tárcsázófelületre, a híváslistára és a névjegyzékre vezetnek. A negyedik gomb leírása: „Képek megjelenítése a fényképezőgépről”.
A tárcsázó magától értetődő. Egyszerű kialakítást kínál, amely működik, és a számbillentyűzet és az egér segítségével beírhat egy számot. Lehetősége van arra is, hogy módosítsa állapotát, és egyéni üzenetet adjon hozzá.
Ahogy az várható is volt, a híváslista olyan részletes információkat tartalmaz, mint a hívás ideje, állapota és hossza. Ha jobb gombbal kattint bármelyik korábbi hívásra, új hívást kezdeményezhet, üzenetet küldhet, vagy hozzáadhatja a hívást a helyi névsorhoz. Itt törölheti is a listát.
A névjegylista a névjegyeket jeleníti meg, bár nincs lehetőség új névjegy hozzáadására. Ha új névjegyet szeretne hozzáadni, lépjen a Csevegés > Új névjegy hozzáadása menüpontba. Most, amikor ezt a tesztem során először megtettem, azt hittem, hogy az alkalmazás lefagy. Beletelt egy percbe, mire rájöttem, hogy nem fagyott le, hanem egy új ablakot nyitott meg a háttérben, ami miatt az Ekiga fő ablaka használhatatlanná vált.
A kapcsolatfelvételi lehetőségek csak a nevet, a SIP-számot és a névjegy csoporthoz való hozzáadásának lehetőségét tartalmazzák. Új csoportot is hozzáadhat. Nincs más lehetőség, nincs mód további kapcsolatfelvételi adatok hozzáadására, és nincs mód arra, hogy megjegyzést hagyjon a kapcsolati adatok között. A névjegyzék minden bizonnyal javíthat a többi softphone szoftverrel való lépéstartás érdekében.
Végül ott van a „Képek megjelenítése a fényképezőgépről” gomb. Nem tudom pontosan, mit csinál ez a szokatlan nevű gomb, de a legkézenfekvőbb tippem az, hogy állítólag lehetővé teszi a videohívásokat. Soha nem tudtam meg, mert valahányszor a gombra kattintottam, egy új ablak nyílt meg egy előre beállított avatarral a webkamera hírfolyama helyett.
A beállításokkal babráltam, és rákattintottam az „Eszközök észlelése” gombra. Nem csinált semmit, és nem tudtam tovább tesztelni ezt a funkciót. Minden tőlem telhetőt megtettem annak érdekében, hogy a kamera feedje működjön más konfigurációs beállításokban is, de nem találtam mást, amitől ez a funkció működne.
Csak feltételezhetem, hogy a hívások működni tudnak egy belső hálózaton, amit végül nem tudtam tesztelni. Lehetősége van üzenetek küldésére is, amely olyan egyszerű kiegészítő funkciókat tartalmaz, mint például a különböző betűtípusú szövegrészek félkövér, dőlt és aláhúzása. Ehhez társul a hangulatjelek hozzáadásának lehetősége.
Árazás
Az Ekiga nyílt forráskódú és mindenki számára ingyenes, így egyszerűen letöltheti anélkül, hogy költene rá. Ha szeretne játszani a nyílt forráskóddal, és megpróbálja működésre bírni az alkalmazást, megtalálja a legújabb verziót az alkalmazás webhelyén.
Hogyan működik az Ekiga a LiveAgenttel?
Az Ekiga nem működik a LiveAgenttel, pedig kellene. Különféle megközelítéseket próbáltam ki, javításokat kerestem, és újra és újra megpróbáltam integrálni ezt a softphone-alkalmazást a LiveAgenttel, sikertelenül. A probléma nem a LiveAgent oldalán van, mivel több más softphone-alkalmazást is tudtam vele nagyobb gond nélkül csatlakoztatni. Az Ekiga alkalmazás egyszerűen nem tudott csatlakozni a call center rendszerhez, és nem tudtam kipróbálni. Az egyetlen életképes válasz az, hogy az Ekiga nem működik a LiveAgenttel, és más softphone rendszereket kell keresnie.
Konklúzió
Összességében az Ekiga softphone használata zavaró és frusztráló volt. A fő funkciókat egyszerűen nem sikerült aktiválni, az interfésznek néha nincs értelme, és a másodlagos funkciók jelentős módosítást igényelhetnek a jobb működés érdekében. Mivel sok jó ingyenes softphone opció áll rendelkezésre, nincs ok az Ekiga ajánlására. Mivel nyílt forráskódú, az a sejtésem, hogy a tapasztalt fejlesztők működtetni tudják a kódot. Ha a beállítás után azonnal telefonálni szeretne, keressen helyette másik ingyenes megoldást.
Frequently Asked Questions
Az Ekiga nem működik
Az Ekiga hivatalosan már nem támogatott, és nem kap rendszeres frissítéseket. Vannak online megoldások, de javasoljuk, hogy váltson egy másik szoftverre, amely rendszeres frissítéseket kap.